top of page
  • Hur fungerar RUT-avadraget?
    RUT-avdraget gäller för tjänster utförda i eller i anslutning till din bostad. Avdraget gäller endast privat personer samt för själva arbetskostnaden. Vi hanterar administrationen av RUT-avdraget direkt med Skatteverket, vilket innebär att du endast betalar hälften av det totala beloppet på din faktura. Efter att du har betalat ansöker vi om den resterande summan hos Skatteverket. Skulle din ansökan om RUT-avdrag nekas, faktureras den återstående delen med ett betalningsvillkor.
  • Vilka dagar och tider kan ni hjälpa mig?
    Vi kommer på en tid som du bestämmer, även kvällar och helger. Tveka inte att ringa oss eller kontakta oss via våra supportkanaler alla dagar i veckan oavsett tid. Våra telefon öppettider är alla vardagar mellan 08-16.
  • Garantipolicy
    Vi erbjuder en 1 års garanti på alla våra datorbyggen och reparationer. Om det uppstår problem inom garantiperioden fixar vi det kostnadsfritt. Vad täcker inte garantin? Garantin täcker tex inte skador orsakade av felaktig hantering, normalt slitage eller om produkten modifierats på något sätt som inte är godkänt av tillverkaren då detta kan ogiltigförklara eventuella tillverkningsgarantier.
  • Hur lång tid tar det att boka en hemtekniker?
    Vi bokar upp dig inom 24 timmar, vanligtvis inom bara några få timmar. Våra tekniker kontaktar dig personligen och ni bestämmer en tid tillsammans.
  • Finns Techpilots där jag bor?
    Våra tekniker betjänar för tillfället stora delar av Västra götalandsregionen. Vi rekommenderar att du alltid hör av dig till oss för att säkerställa att vi kan hjälp just dig i området du befinner dig.
  • Hur sker betalningen?
    När besöket eller tjänsten du valt är utfört kommer vi skicka en faktura till dig via mailen. Du kan också betala enkelt med swish på plats. Detta är ett miljövänligare alternativ samt att du som kund slipper tråkiga administrations avgifter.
  • Vad ingår i er datorbyggar tjänst?
    Skräddarsydd prestanda: Datorn byggs specifikt för dina behov, t.ex. för spel, arbete eller videoredigering, vilket optimerar prestanda för just ditt användningsområde. Komponentval och rådgivning: Techpilots hjälper dig att välja rätt komponenter som passar både budget och behov, vilket minimerar risken för felköp Professionell montering: Säkra att alla delar monteras korrekt för att undvika kompatibilitetsproblem. Optimering och testning: Datorn testas noggrant för att säkerställa att den fungerar felfritt och att den är optimerad för bästa prestanda. Garanti och support: Kunden får 1 års garanti på arbetet, samt support om något skulle gå fel efter köpet. Estetik och kabelhantering: Techpilots byggare säkerställer att insidan av datorn ser snygg och välordnad ut i den månen det är möjligt, vilket förbättrar kylning och underhåll. Windows licens: ingår i alla våra datorbyggen kostnadsfritt. Borttagning av bloatware: Våra tekniker säkerställer att din dator levereras med en ren och optimerad installation utan onödiga förinstallerade program som bloatware, vilket vanligtvis slöar ner systemet och tar upp värdefullt lagringsutrymme.
  • Vad händer om Techpilots inte kan lösa problemet?
    Vi försöker alltid att presenterar en lösning på ditt problem, men det kanske inte blir precis som du tänkt dig iallafall. Ibland kan det behövas ett mindre inköp, eller så kan din dator vara helt enkelt för gammal. Om vi inte kan lösa problemet på plats eller via fjärrsupport, ser vi till att du vet hur du ska gå vidare. Ingen ska behöva betala för oändliga konsult timmar eller olösta problem. Därför erbjuder Techpilots 100% nöjdhets garanti!
  • Hur mycket kostar det för mig?
    Ett hembesök för privatpersoner kostar 549 kr per timme efter RUT-avdrag. Utan RUT-avdrag tillkommer ett tillägg på 50 procent enheter. Minsta debitering är en timme, och därefter betalar du 137,25 kr för varje påbörjad kvart efter RUT-avdrag.
  • Hur bokar jag en hemtekniker?
    Ring oss, maila oss eller skriv enkelt direkt i vår chat så hjälper vi dig att boka en tid.
  • Kan man få RUT-avdrag på alla er tjänster?
    Du kan få RUT-avdrag på flera av våra tjänster, men det är teknikerarbetet som är avdragsgillt och gäller installationstjänster utförda i ditt hem. Här är några exempel där du kan utnyttja RUT-avdraget: Felsökning och problemlösning vid problem med hård- eller mjukvara Installation av mjukvara, exempelvis routrar, skrivare eller nätverkshårddiskar Implementering av backuplösningar och säkerhetskopieringssystem Virusrensning samt borttagning av spyware, adware och andra skadliga program som påverkar säkerheten och prestandan Förbättring och utökning av ditt trådlösa nätverks räckvidd och stabilitet Felsökning av långsamma nätverk för att göra dem mer stabila och pålitliga Installation och ihopkoppling av TV och hemmabiosystem Rådgivning vid köp samt utbildning för att du ska få ut mer av dina tekniska produkter
  • Kostar besök extra på helgerna och kvällar?
    Nej, priset är detsamma oavsett vilken tid på dygnet du får hjälp.
  • Erbjuder ni teknisk support efter köpet?
    Ja, vi erbjuder teknisk support och hjälp med eventuella frågor eller problem som uppstår efter att du har köpt våra tjänster. Kontakta oss på info@techpilots.se och beskriv tydligt ditt ärende så hjälper vi dig så snabbt som möjligt!
  • Hur lång tid tar det vanligtvis för er att bygga en skräddarsydd dator?
    Tiden det tar beror på omfattningen av arbetet och tillgängligheten på eventuella komponenter som kan behövas. Vi strävar alltid efter att utföra arbetet så snabbt och effektivt som möjligt utan att kompromissa med kvaliteten. Men vanligtvis 1-5 arbetsdagar inklusive frakt tiden, beroende på vart i landet du befinner dig.
  • Hur mycket RUT-avdrag kan jag få?
    ROT- och RUT-avdraget har en gemensam årlig maxgräns på 75 000 kronor per person. För att kontrollera om du är berättigad till RUT-avdrag kan du enkelt logga in på Skatteverkets hemsida.
  • Kan jag hämta min dator personligen istället för att få den levererad?
    Du har möjlighet att hämta din färdiga dator personligen. Vänligen kontakta oss för att komma överens om tid och plats för avhämtning, i samråd med din tekniker, så att allt sker på ett sätt som passar dig bäst.
  • Vilka typer av problem kan ni hjälpa mig att lösa med min dator?
    Vi kan hjälpa till med att felsöka allt från mjukvaruproblem och virusinfektioner till hårdvaruproblem som defekta komponenter, överhettning och strömförsörjningsproblem med mera.
  • Vilka typer av datorer bygger ni?
    Vi specialiserar oss på att bygga skräddarsydda stationära datorer för både arbete, gaming, grafisk design, videoredigering, hemmakontoret samt servrar för verksamheter.
  • Kan jag uppgradera min nya dator i framtiden?
    Absolut! Vi väljer ut komponenter samt delar som är lätta att uppgradera och byta ut. Om du vill uppgradera din dator i framtiden, kontakta oss så hjälper vi dig att hitta rätt komponenter och genomför uppgraderingen åt dig.
  • Varför uppstår ca priser vid datorbyggen?
    Prisvariationer vid datorbyggen uppstår ofta på grund av fluktuationer i komponentpriser, som påverkas av tillgång, efterfrågan och produktionskapacitet. Du som kund betalar alltid det billigaste priset på delarna från de leverantörer som har delarna på lager för omgående leverans.
  • Vilka tjänster erbjuder ni inom reparationer?
    Vi erbjuder ett brett utbud av datorreparationer för både PC och Mac, där våra tjänster täcker allt från grundläggande felsökning till avancerade åtgärder. Här är några av de reparationer vi kan hjälpa dig med: Strömförsörjningsproblem: Reparation eller byte av trasiga nätaggregat (PSU) i stationära datorer, eller åtgärd av laddningsproblem i bärbara datorer. Byte och uppgradering av komponenter: Vi byter och uppgraderar hårdvara såsom RAM-minnen, grafikkort, hårddiskar och SSD-enheter för att förbättra din dators prestanda. Moderkortsreparationer: Om ditt moderkort har problem kan vi reparera eller byta ut det för att återställa din dator till full funktionalitet. Batteribyten: För bärbara datorer erbjuder vi professionella batteribyten så att din laptop får längre batteritid och tillförlitlighet. Kylsystem och fläktreparationer: Om din dator överhettas eller om fläkten låter onormalt mycket, utför vi rengöring eller byte av kylsystemet för att förhindra skador på hårdvaran. Operativsystem och mjukvaruåterställning: Vi åtgärdar problem med operativsystemet, återställer ditt system eller installerar om Windows eller macOS för att eliminera mjukvarurelaterade problem. Skärmbyte på bärbara datorer: Om din laptops skärm är skadad, trasig eller har bildproblem, kan vi byta ut den. Vi lagar både PC och MAC enheter.
bottom of page